نگاه هشتم |
یکی از نکات جالب درقرآن رعایت ادب است چیزی که متاسفانه امروز میان مسلمانان جایگاه خود را از دست داده است ! به عنوان نمونه در چند جای قرآن از یکی از مبطلات وضو به " غائط" یاد شده است این کلمه به معنی زمین گود است وچون عرب جاهلی مکان خاصی برا ی قضاء حاجت نداشت هرجا زمین گودی می یافت از آن استفاده میکرد لذا این کلمه به مدفوع انسان اطلاق شد . (اسلام در سبک خانه سازی خود با رعایت مسائل بهداشتی دستور ساخت بنایی برا ی این کار داد وحتی فاصله لازم با محل سکونت و... را در نظر گرفت ) قرآن هرجا از مبطلات وضو نام برده با همین نام است .نمونه دیگر این که از مسائل خاص زناشوئی با کلمه " لمس زنان " یاد میکند که تعبیر یسیار مودبانه است یا در داستان حضرت یوسف وجریان زلیخا ضمن اینکه به تمامی نکات وظرایف داستان اشاره میکند پا از حریم عفت وادب هم فراتر نمیگذارد . راستی چرا پیروان قرآن امروز حریم حیا وادب را شکسته ودر پیامک ها وجوک های خود از همه این مسائل بی پرده سخن می گویند ؟ ؟ ! ما کجا وقرآن کجا ؟؟!! میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است ! [ پنج شنبه 89/1/5 ] [ 10:23 صبح ] [ م حجت ]
یکی از سنتهای جاهلیت عرب دوستی پسران با دختران بود که غالبا مبنای شهوانی داشته وبه گناه منجر میشد قرآن دربرابر این رسم جاهلی سکوت نکرده ودر دومورد (سوره نساآیه29-ومائه آیه 5 ) در برابر این رسم غلط ایستاده واز مردان میخواهد ازاین راه همسر بر نگزینند ولا متخذی اخدان وازه اخدان جمع خدن به معنی دوست ورفیق است اما رفیقی از جنس مخالف علت مخالفت قران نیز به خاطر احترام به حریم خانواده از مجرا ی صحیح آن است چون اصل وفاداری وزندگی تا پایان عمر است . راستی چرا بشریت مدرن امروز به عصر جاهلیت بازگشته وآیا این جاهلیت ثانی نیست ؟؟!! [ چهارشنبه 89/1/4 ] [ 9:36 صبح ] [ م حجت ]
آیه 129 سوره آل عمران : ولله ما فی السمواوات والارض یغفر لمن یشاءویعذب من یشاء کلمه من یشاءکه بارها در قرآن تکرار شده است اسرار ی دارد . هرکه را بخواهد هدایت میکندوهرکه را بخواهد گمراه میکند ،هرکه را بخواهدعذاب میکند وهرکه را بخواهد می بخشد ،هرکه را بخواهد عزیز وهرکه را بخواهد ذلیل میکند اولا این مشیت وخواست الهی بر اساس حکمت وعلم الهی است ونتیجه انتخاب ها واعمالی که ما انجام میدهیم است ثانیا تکرار "من یشاء" در آیات متعدد دو اثر تربیتی دارد : اولا غرور انسان را میشکند که هیچکس به خود مطمئن نباشد که اولین گام سقوط ما غرور است وثانیا یاس ونومیدی را در ما از بین میبرد آر ی تکرار این واژه در قرآن برا ی کنترل انسان است برا ی آن است که انسان را همواره در حالت تعادل ومیان خوف ورجا حفظ نماید [ سه شنبه 89/1/3 ] [ 9:28 صبح ] [ م حجت ]
گفتاری از مقام معظم رهبرب در تفسیر سوره عصر همه این ماجراها و
[ چهارشنبه 88/12/26 ] [ 7:36 عصر ] [ م حجت ]
خداوند در ایه 168 سوره مبارکه نسا به مطلب اخلاقی جالبی اشاره میکند: ان الذین کفروا وصدوا عن سبیل الله فقد ضلوا ضلالا بعیدا انها که نه تنها خود کافر میشوند بلکه راه خدارا نیز میبندند ومانع ایمان اوردن مردم میشوند گمراهند گمراهی دور پر واضح است که کسانیکه کفر میورزند و"رهرو" باشند احتمال بیدار ی وتوبه انها وجوددارد وخدا هم توبه انها را خواهد پذیرفت اما ان کس که " رهبر " راه است امید بازگشتش نیست وبه لجاجت وعناد رو میاورد در ایه بعد تهدید سختتری است میفرماید : ان الذین کفروا وظلموا لم یکن الله لیغفر لهم ولا لهیدیهم طریقا انها که مانع ایمان اوردن مردم میشونو نه راه هدایت به رویشان باز است ونه خدا بنای پذیرفتن توبه انها را دارد جالبتر اینکه در ایه بعد فرمود فقط خدا راه جهنم را به انها می نمایاند ! امروز القای شبهه وشک در دین دانسته وندانسته فراوان وجود دارد اما آیا اینان اگر هم توبه کنند میتوانند مسئولیت انحراف جمعی از مردم را بپذیرند ؟ وآیا این خطا قابل جبرا ن است ؟ کمی بهوش باشیم وبا القای شبهات ، ایجاد شک وفضای شایعه راه هدایت را نبندیم ! [ سه شنبه 88/12/18 ] [ 8:38 عصر ] [ م حجت ]
|
|
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian skin ] |