سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه هشتم

درآیه 65 سوره مبارکه نسا خداوند سه شرط ایمان حقیقی را بیان میکند

فلا وربک لا یومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت ویسلموا تسلیما

فلا وربک تعبیر ی جدی است  که مدعیان ایمان را به محاکمه میکشاند حرف"لا" خدارا در موضع منکر در این محاکمه مینشاند ووظیفه منکر در جایی که بینه نیست سوگند است اینجا از معدود مواردیست که خدا به نام خویش سوگند میخورد

به خدا قسم ایمان ندارند جز با این سه شرط:

1-     اینکه تورا در مشاجرات واختلافات حاکم قرار دهند  مرجع پیامبر باشد

2-     هیچ ناخرسندی وعدم رضایت نسبت به حکم تو نداشته باشند وحرف تورا با تمام وجود پذیرا شوند

3-     کاملا تسلیم پیامبر باشند هم وجود وهم دست وعملتان همگی تسلیم ایشان باشد

هشدار !اگر احادیث معتبر پیامبر را با اکراه پذیرفتید ایمان شما متزلزل است !


[ سه شنبه 88/12/11 ] [ 3:49 عصر ] [ م حجت ]

در آیه 147 سوره
مبارکه نسا میفرماید :

لا یحب الله الجهر
بالسوء من القول الا من ظلم  وکان الله
سمیعا علیما

خدا افشای بدیهای
دیگران را دوست ندارد جز برای کسیکه به او ستم شده است وخدا شنوا وداناست

چهر :بروز وارتفاع
است

سوءالقول :حرفهای
آزار دهنده است مثل سب ودشنام ،نفرین وقذف وغیبت و....

یک نکته زیبا ی آیه
اینکه خدا نمیخواهد زشتیها ی افراد در جامعه فاش شود از این آیه حرمت غیبت استفاده
شده است غیبت چیست ؟ دو نکته در غیبت نهفته است :1- پوشیدگی وپنهان بودن         

   2-عیب بودن

پس بیان معایب آشکار
غیبت نیست وثانیا اشکار کردن حسن نهان هم غیبت نیست

یکی از مستثنیات غیبت
برای کسیسیت که مظلوم واقع شده است  مظلوم
میتواند زشتیهای ظالم را آشکار کند تا اعتبار ووجهه اجتماعی اورا خراب کند واین
راه مقابله با ظلم است

اما ظالم کیست ؟

در روایات ذیل آیه
شریفه مصداقهایی از ظلم معرفی شده است که جالب توجه است

امام صادق (ع)
فرمودند :کسیکه جماعتی را به مهمانی دعوت کند وسپس آنها را با پذیرائی بد وناشایست
تحقیر کند ظالم است و(مهمان )هر چه گفت اشکال ندارد !

امام صادق (ع)
فرمودند :اگر کسی نزد تو آمد واز اعمال خیر وخوبیها چیزی گفت که در تو نیست از او
نپذیرید وتکذیب کنید که او دارد به شما ظلم میکند

با این
تعاریف ظریف ما ظالم نیستیم ؟؟!!!


[ شنبه 88/12/8 ] [ 6:50 عصر ] [ م حجت ]

آیه 142
سوره مبارکه نساء

قرآن
در این آیه 5 نشانه نفاق را مطرح میکند که جادارد به خود بازگردیم وخوب بنگریم که
نکند این نشانه ها در ما هم پیداشود

1-یخادعون
الله وهو خادعهم : خدعه امر پنهانی است وباب مفاعله دلالت برزیادی این
کاردارد

بدیهی
است با خدائی که همه چیز را میداند خدعه نمیتوان کرد خدعه با خدا نیرنگ با رسول
خدا ومومنان است

از
پیامبر (ص) سوال شد چگونه با خدا خدعه میکنند ؟ فرمو :عمل کردن به دستورات خدا اما
برای طلب غیر خدا !

2-واذا
قاموا الی الصلوه قاموا کسالی : وقتی به نماز می ایستند با کسالت است .کسالت یعنی
سستی در کاری که باید با قوت وارد شد در
نماز که معیار ومحک مسلمانی ماست باید با
نشاط وارد شد

3- یراءون
الناس: علت کسالت منافقین مطرح میشود
که کار اینها برا ی ریا ست میخواهند مردم
انها را در حال نماز ببینند

ریا در
امور تعبدی که قصد قربت در آن شرط است باعث فساد عمل است

4-ولایذکرون
الله الا قلیلا .یاد خدا نمیکنند جز اندکی ولابد ان اندک هم برای ریاست !

انچه
در یاد خدا اصل است ذکر قلبی است گرجه ذکر زبانی هم مفید است

5-
مذبذبین بین ذلک لا الی هولاء ولا الی هولاء:

مذ بذ ب
:حرکت واضطراب است وصدائی که از تکان خوردن اشیاءمعلق وآویزان به گوش میرسد تذ بذ ب است

انسان
منافق همراه باد حرکت میکند فردی بی ثبات
وبیقرار است

آیا ما نشانه ها ی نفاق را نداریم ؟


[ سه شنبه 88/12/4 ] [ 4:29 عصر ] [ م حجت ]

کالبد شکافی یک واژه

دریکی از
آیات قرآن از وسوسه شیطان تعبیر زیبائی به کار رفته است که جای تامل دارد .

استحوذ
علیهم الشیطان وانساهم ذکرالله

استحوذ
از واژه "حوذ" است  به معنی
احاطه ودر برگرفتن است .

به دو
بر آمدگی پشت اسب وشتر که تا ساق پا ادامه داشته (کَفَل )حاذیان گویند  وبه کسی که از پشت آنها را میراند حاذی گویند شیطان
بر انسان احاطه پیدا کرده واورا از پشت به سوی خواسته های حیوانی می کشاند ! گویا
او چوپانی است که انسان را به سوی حیوانیت میراند واولین نتیجه این راندن فراموشی
خداست 


[ شنبه 88/12/1 ] [ 5:54 عصر ] [ م حجت ]

در آثار همنشینی با
افراد ناصالح سخن بسیار گفته شده اما قرآن صراحتا همنشینی با  این افراد را علتی میداند که ما هم جزء همین
افراد شویم .

در آیه 139 سوره
مبارکه نسا میفرماید:...ان اذا سمعتم آیات الله یکفر بها ویستهزء بها  فلا قعدوا معهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره انک اذا
مثلهم

از مردم میخواهد وقتی
میشنوند که به آیات الله کفر ورزیده میشود ومورد استهزاء قرار میگیرد با آنان
ننشینند تا زمانیکه سخن خویش را عوض کنند وسپس علت امر را این میداند که شما یکی از آنها خواهی بود

این مطلب هم از آن
روست که تحت تاثیر سخنانشان خواهیم بود وهم از اینروست  که سکوت ورضا در برابر هر عمل وسخنی به معنی همراهی
با آنهاست

قرآن میخواهد که اگر
مجهز به شیوه ها ی مقابله فعلی هستیم به جواب سخنان آنها پرداخته وروشنگری
نماییم  واگر نمیتوانیم لااقل از انها رو
برگردانده واعراض نماییم  یعنی مبارزه منفی وبایکوت کردن

قرآن از ما حمیت
وغیرت دینی در برابر اعتقادات را میطلبد 
چرا که اگر بازار کفر ونفاق رونق میگیر از اقبال وتوجه مردم است  ،تعاون بر گناه است که قران با آیه ولا تعاونو
ا علی الاثم والعدوان ما را از این کار نهی کرده است

امام رضا (ع) به یکی
از اصحابش  (عاصم بن محمد) فررمود شنیده ام
با واقفیه همنشینی میکنی ؟گفت بله ولی با آنها مخالفم امام فرمود :با آنها همنشینی
نکن وسپس این آیه را تلاوت فرمود

امام سجاد (ع) در
دعای زیبای ابو حمزه وقتی بی حالی در عبادت را ریشه یابی میکند به همنشنینی با
افراد هرزه گو اشاره میکند ومی فرماید ولعلک رایتنی آلف مجالس البطالین

بی جهت نیست که یکی
از حسرتهای روز قیامت همنشینی های دنیاست 
که فریاد "حسرتبار  یالیتنی لم
اتخذت فلانا خلیلا "را سر میدهند

خدا کند دوماه
عزاداری بر حسین (ع) این درس را برایمان داشته باشد که در زندگی عادی پس از محرم
وصفر عدم سکوت در برابر منکر را آموخته باشیم !
 


[ چهارشنبه 88/11/28 ] [ 6:3 عصر ] [ م حجت ]
<   <<   16   17   18   19   20      >
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب