سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه هشتم

خداوند درسوره توبه تعداد ماه های سال را دوازده ماه معرفی می کندکه چهارماه آن ماه حرام است  .که این درکتاب تکوین وخلقت الهی مشخص شده است .مبنای تمام محاسبات شرعی از قبیل محاسبه سن تکلیف و... بر اساس ماه قمری است علت تاکید بر ماه  وسال قمری از چه رو ست ؟

اولین ویژگی ماه قمری سهل الوصول بودن آن است .هرکس نمی تواند روزهای سال شمسی را به راحتی تشخیص دهد .درحالی  که  تشخیص روزهای قمری از روی حرکت ماه به آسانی برای هرکس میسر است .حتی ساعات شب از روی موقعیت ماه تشخیص داده می شود .ثانیا ماه قمری مشکل سال کبیسه را هم ندارد .

امام باقر(ع) درتاویل آیه فرمودند :ماههای دوازده گانه ما هستیم وسپس ائمه را ازابتدا تا انتها نام بردند وفرمودند اما چهارماه حرام  ،چهار امامی هستند که نام با شکوه "علی " را دارند . امید که این "ماه ها "را پاس داریم !


[ دوشنبه 90/4/6 ] [ 4:58 عصر ] [ م حجت ]

قرآن درسوره توبه کسانی را سرزنش می کند که طلا ونقره را کنز می کنند وآن را درراه خدا انفاق نمی کنند .کنز دو ویزگی را درخود دارد اول جمع کردن وذخیره وثانیا  مخفی کردن آن .طلا ونقره که روزگار ی بعنوان وسیله نقل وانتقال رایج شد جای خودرا دردل مردم بازکرد ونگاه وعلاقه استقلالی به آن باب شد .

جالب است که نامگذاری این دو کلمه پیام دارد ذهب از ذَهُب به معنی رفتن  ،طلایعنی رفتنی !!وفضه ا ز فض به معنی پراکندگی ،طلا ونقره بی ثبات وغیر ماندنی اند .

مفهوم کنز را قرآن درادامه آیه مشخص می کند که "انفاق درراه خدا نمی کنند " یعنی کنز وانفاق نقطه مقابل همند .

آنها که چنین کنند روز قیامت همان طلا ونقره را داغ کرده بر پیشانی پشت وپهلوی آنها می زنند ومی گویند این ملکوت عمل شماست ،این همان است که ذخیره کردید .

چرا از میان اعضا اینها را دکر کرد ؟آنها که دلداده طلا ونقره شدند گویی دربربرشان سجده کردند پس پیشانیشان را داغ می زنند .اینها به خدا پشت کرده وپهلو از تکلیف تهی کردند ولذا پشت وپهلویشان را داغ می نهند .

این آیه فریاد دادخواهی پنجاه هزار کودک آفریقائی است که هرروز از گرسنگی جان می دهند و..... 


[ شنبه 90/4/4 ] [ 4:54 عصر ] [ م حجت ]

درسوره توبه اجازه ودستور قتال با مشرکین با شدت صادر می شود .فقط به مسلمانان اجازه می دهد اگر از شما امان خواستند تا کلام خدارابشنوند به آنها امان دهید وفرصتی برای تفکر  به انها بدهید .اگر این فرصت موجب بیداری آنها شد وتوبه کردند واین بازگشت را عملا هم با اقامه نماز وایتای زکات (رابطه با خلق وخالق )ثابت کردند برادران شما در دین هستند !!!!!!!!!

جالب است چه تغییر موضع سریعی !تا امروز فرمان جنگ با انهارا داشتید وحالا که ایمان آوردند بلافاصله برادر شما شدند .چقدرخدا به انسان بها می دهد !

می دانید برادر حداقل سی حق به گردن برادر  خود دارد واینان از امروز این حقوق را به گردن شما دارند ! 

نمیدانم چقدرباید به خود ببالیم که چنین دین کامل وخدای مهربانی داریم !


[ پنج شنبه 90/4/2 ] [ 4:42 عصر ] [ م حجت ]

یکی از حیله های شیطان برای به گناه کشاندن انسانها  امیدوار کردن آنها به توبه است .بارها از جوانان شنیده ام که  ماه رمضان ،روز عرفه،ونیمه رجب واعمال ام داود را انجام می دهیم وتوبه می کنیم  .اما توجه به یک نکته ضرور ی است .قرآن کریم ضمن تاکید بر غفور ورحیم بودن خدا وضمن اشاره به توبه پذیر بودن خدا  درمواردد متعددی پذیرفتن توبه برای "من یشاء" می داند .هرکس خدا بخواهد .ازجمله در آیه 26 سوره توبه "ثُمَّ یَتُوبُ اللّهُ مِن بَعْدِ ذَلِکَ عَلَى مَن یَشَاءُ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ" 

این مشیت الهی و  "من یشاء " درمورد خدا براساس  حکمت او ست .اما این یک زنگ هشدار است که به امید توبه خودرا به گناه مشغول نسازید .از کجا که توفیق توبه بیابید وا زکجا که او توبه شما رابپذیرد.پس باز هم حواسمان باشد که:

"پیشگیری بهتر از درمان است "

واین همان نکته حدیث مولا علی (ع) است که "گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است "


[ یکشنبه 90/3/29 ] [ 6:41 عصر ] [ م حجت ]

یکی از آیات لطیف قرآن آیه 52سوره انفال است که می فرماید :خدا بنا ندارد نعمتی را که به بنده ای عطا می کند ،سلب کند مگر آنکه او شرایطش را تغییر دهد .

گویا همانطور که نگهداری هرشی شرایطی دارد (مثلا دوراز نور ویادردرجه دمای مناسب و...)حفظ ونگهداری از نعمت ها هم شرایطی دارد که اگر آن شرایط نباشد نعمت از کف می رود .

دل ما ظرف نعم الهی است .اگردروجود خود ظرف مناسب را فراهم کردیم نعمت می ماند واگر نورودمای مناسب دل ما فراهم نبود نعمت ،قابلیت استفاده اش را از دست می دهد ومی رود !

پس اگر نعمت را از دست دادید ،اگر دچار پس رفت وواپس گرائی شدید دنبال مقصر نباشید به درون خود مراجعه کنید وشرایط خود را بررسی کنید وخودرا واکاوی نمایید .

خویش را درخویش پیدا کن    


امام صادق (ع) فرمودند :خدا از انبیا می خواهد به مردم اعلام کنند که کسی نیست که درمسیر طاعتم باشد ،خدا به آنها نعمتی بدهد وبعد که آنها شرایط خودرا تغییر دهند از آنچه من دوست دارم به آنچه رضای من نیست رفتند ،من هم نعمت ها را می گیرم واز آنچه دوست دارند به آنچه دوست ندارند می رسند !

وگروهی که اهل معصیت باشند وسختی هائی به آنها برسد وبعد تحولی درآنها ایجاد شود واز آنچه دوست ندارم به آنچه دوست دارم تغییر کردند ،من هم شرایط آنها را از آنچه مورد رضایشان نیست به آن چه دوست دارند تغییر می دهم .


[ سه شنبه 90/3/10 ] [ 4:34 عصر ] [ م حجت ]
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب