سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه هشتم

انسان خائن ودروغگو همیشه نگران است .برادران یوسف وقتی نزد پدرآمدند  همین نگرانی را بروز دادند وگفتند :گرچه راست می گوئیم اما می ترسیم حرف ماراباور نکنی !!!!!!!!ملامت وجدان ونفس لوامه در درون این خوف ونگرانی بیرونی را ایجاد می کند . درحالی که انسان راستگو که به صداقت خود ایمان دارد ترس ونگرانی هم ندارد که حرفش مورد پذیرش دیگران واقع شود یا نه . دروغ انسلان را به جایی نمی رساند وسرابی بیش نیست .شاید چند صباحی انسان با دروغ به کامروایی برسد اما این وضع پایدار نیست .اصلا به تعبیر علی (ع) دروغ حرکتی برخلاف وضعی است که خدا درآفرینش بنا کرده است .خدابنیاد جهان را برصدق قرار داده است .تمام آفرینش به صدق عمل می کند وکذب مخالف این جریان است وقطعا پایان خوشی نخواهد داشت .

یعقوب می گوید این جز تسویل وتزیین نفس شما نیست .این درمورد تمام کارهای خطای انسان صدق دراد که نفس انسان ،عمل زشت را برایش تزیین می کند وسپس امر به آن می کند .


[ سه شنبه 90/9/1 ] [ 5:48 عصر ] [ م حجت ]

علی بن مهزیار ، سالها مشرف می شد حج تا شاید روزی به محضر حضرت ولی الله الاعظم ، امام عصر روحی و ارواح العالمین له الفداء مشرف شود .بیست سال طول کشید و بالاخره به مقصود دل رسید و تشرف برایش حاصل شد .یک مسئله ای بود که خیلی ذهن علی بن مهزیار را به خود مشغول کرده بود. در اولین تشرف از حضرتش سوال کرد که :آقا چه شد که این فراق ، بیست سال طول کشید و ماجرا از چه قرار بود که ما را قابل نمی داستید؟

جوابی که امام عصر به علی بن مهزیار دادند بسیار قابل تأمل و اندیشه است .حضرت امام عصر ارواحنا فداه جمله ای به این مضمون فرمودند :

همنشینان خوبی نداشتی


[ جمعه 90/8/27 ] [ 4:9 عصر ] [ م حجت ]

اصطلاح قرآن عربی دربرخی آیات به چشم می خورد .گاهی سخن از زبان عربی است .اینکه قرآن به زبان عربی است اولا به خاطر زبان مردم عربستان است .ثانیا زبان عربی لطافت هایی دارد که درهیچ زبان دیگر ی نیست .درعربی برای هرساعت شب اسم خاصی است که درهیچ زبانی نیست .برای هرسن از حیوانات نامی وجود دارد..از زمانی که خرما شکوفا می شود تا زمانی که می رسد هر مرحله نام خاصی دارد امکاناتی که درسایر زبان ها نیست .

اماگاهی سخن از زبان عربی نیست بلکه سخن از قرآن عربی است (مانند سوره یوسف) که دراین موارد منظور فصاحت وروشنی قرآن است .اعراب ضد اعجام است .اعجام ابهام واعراب روشنی وفصاحت است .


[ چهارشنبه 90/8/25 ] [ 4:27 عصر ] [ م حجت ]

یکی از درس های اخلاقی داستان یوسف (ع) تمرین کتوم بودن است .یوسف درعالم کودکی خوابی می بیند که پدر همه آینده او را درقالب آن خواب می فهمد .او به فرزندش توصیه می کند این خواب را برای بردارانت نقل نکن !

اصلا درروایات توصیه شده خواب صادقه خودرا که بشارتی از ناحیه خداست را جز برای مومن نگو تامورد حسادت واقع نشوی .درروایت زیبای دیگری از علی (ع) است که "صرعه الاسترسال لاتقال " لغزش وضربه های ناشی از  رها کردن اسرار نزد دیگران قابل جبران نیست .

امام صادق (ع) نیز توصیه فرمودند که : " استر ذهبک وذهابک ومذهبک" مالت ،مذهبت ورفت وآمدت را پنهان کن!

ودرروایات دیگری سفارش شده با کتوم بودن  خودرا به اهدافتان نزدیک کنید .


[ یکشنبه 90/8/22 ] [ 3:17 عصر ] [ م حجت ]

پس از وقفه ای طولانی به مباحث قرآن گذشته برمی گردم.امید که نور قرآن دلمان را منور سازد .

قرآن سوره قصص را "احسن القصص" معرفی می کند .اما قصه چیست ؟

یک معنای قصه دنبال کردن وپیگیری است .قصاص هم نقطه مقابل عفو که رها کردن است از همین ماده است .قصه چیزی است که پیگیری می شود .

کعنای دوم کوتاه کردن است .همچنان که  مطالب مهم  روزنامه را  برای جلب توجه به تابلو نصب می کنندقصه های قرآن هم  بریده جراید نکات مهم تربیتی است . وداستان یوسف برترین این بریده ها !! 


[ جمعه 90/8/20 ] [ 7:2 عصر ] [ م حجت ]
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب