نگاه هشتم |
[ شنبه 89/7/17 ] [ 9:28 صبح ] [ م حجت ]
[ یکشنبه 89/7/11 ] [ 8:32 عصر ] [ م حجت ]
دوستان با اسمهایتان بنداست به نخ نازک کلمه من البته اتفاقی میشود ؟ ترس به حال ولی شده مانده این است که پیش از بسته شدن الان وپژواک این نامها را از زیر صخره ها بشنود سنگها را بزند تمام از کتاب خدا خانه دارد خانم فاطمه شهیدی [ یکشنبه 89/7/11 ] [ 6:36 عصر ] [ م حجت ]
یکی از موضوعات جالب سوره مبارک اعراف قصه خلقت ادم وتمرد ابلیس است آیه 13 این سوره به خوبی به راز این تمرد وسرکشی اشاره دارد .وقتی فرمان سجده آمد فقط ابلیس سرباززد خداوند علت را می پرسد این یعنی :در مقام قرب خدا حتی اگر ملکی خطاکند باید اول محاکمه شود وسپس حکم صادر شود ! جواب شیطان این است :من از او برترم اولین خطا مطرح کردن "انا" در برابر خداست منیت وانانیت رمز سقوط اوست ازوجودت گربود مویی بجا بی وفایت خوانم از سرتا به پا خطای دوم این که علت برتریرا از ناربودن خود واز خاک بودن انسان معرفی کرد وحال ان که وقتی شیطان نه خاک وعوارض ان را می شناسد نه میداند علت سجده چیست چه جای قیاس کردن بود ؟ اگر خدا امر به سجده کردنه از آن جهت است که انسان خاک است بلکه از روح الهی وتجلی الهی بر خاک بود .واشتباه سوم او سطحی نگری وظاهر نگری است ونتیجه این استکباردر برابر خدا اخراج وهبوط شیطان است درحالی که از همه پست تر است (انک من الصاغرین) راستی اگر شیطان نتوانست برتری آدم را تحمل کند من وشما تا چه حد می توانیم برتری انسان ها وفضیلت های خدادای آنها را تحمل کنیم ؟؟!وآیا حسد وتکبر جایی برای این دیدن می گذارد ؟؟؟ [ چهارشنبه 89/6/24 ] [ 9:29 صبح ] [ م حجت ]
خداوند در سوره انعام یک پیام رحمانی دارد . من جاء بالحسنه فله عشر امثالها ومن جاء بالسیئه فلا یجزی الا مثلها خداوند به کسی که حسنه را بیاورد ده برابر پاداش وبرای مرتکب بدی یک جزارا وعده داده است واین جز لطف ورحمت او نیست . حسنه از حُسن است و"ه " آخر ان مبالغه است یعنی کار ی که در اوج ونهایت حُسن اسن وسیئه کار ی که در نهایت بدی است . نکته جالب این که خدا به انجام دهنده بدی یا خوبی این وعده را نمی دهد بلکه به آورنده ان وعده می دهد (جاء ب) چرا که چه بسا در میانه راه حسنه را با ارتکاب بدی هایی مثل منت گذاشتن ،ریا ،و... از دست بدهیم وقدرت بردن حسنه را تا دادگاه عدل الهی نداشته باشیم واز سویی شاید با انجام نیکی ها سیئه را نابود کرده وان را با خود نبریم .معلوم می شود انچه از ارتکاب حسنه مهمتر است قدرت تحویل دادن ان به خدا ی مهربان است .اینجا باید از سوء عاقبت به خدا پناه برد . در روایت است که :ویل لمن آحاده اکثر من عشراته وای برکسی که یکی هایش (سیئه) بیش از ده تایی هایش (حسنه) باشد . [ یکشنبه 89/6/21 ] [ 10:7 صبح ] [ م حجت ]
|
|
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian skin ] |