نگاه هشتم |
قرآن کریم درسوره مریم پس از ذکر نام وخاطره چندتن از انبیای الهی ،می گوید پس از آنان کسانی آمدند که جانشین ناخلف آنان بودند . دو ویژگی بارز برای آنان ذکر می کند : 1- اضاعوا الصلوه :بر باد دادن نماز . تمام زندگی یک مسلمان می تواند عبادت باشد اما سه رکن نماز ،روزه وحج ناخالصی عبادات را گرفته وسرعت انسان را درسیر به سوی خدا بیشتر می کند . نماز معراج مومن است یعنی سیر حرکت انسان را عمودی میکند . روح نماز ذکر است وهرچه فهم ما از نماز بیشتر شود به همان میزان گناه انسان کم میشود . پس اگر فهم ما از نماز به درجه کامل آن برسد ،عصمت کامل برای انسان حاصل می شود . 2- نتیجه بریدن از نماز پیروی ا زشهوات است (واتبعوا الشهوات) شهوت ،کشش ومیل انسان است وزمانی بد خواهد بود که انسان در اختیار شهوت قرار گیرد . نتیجه این دو ضعف ،ناکامی وشکست در زندگی است .(فسوف یلقون غیا) خدایا به رحمتت اهل نمازم کن [ سه شنبه 92/6/12 ] [ 4:32 عصر ] [ م حجت ]
سراسر قرآن پر است از سفارش به نماز. همه میپرسند چرا نماز عربی؟ چرا این شکل وهیات ؟ چرا ؟ دعا از بنده آغاز می شود .ارتباطی به دلخواه بندگان ،به هر زبان که میخواهند ،هر کجا که میخواهند،هر زمان وبه هر شکل که میخواهند .... اما نماز تنها عبادتی که از او آغاز می شود ولذا به همان شکلی اجرا میشود که او میخواهد ومیپسندد . عاشق به دنبال رضایت محبوب خویش است ومعشوق ما نماز را دراین وقت با این شکل ،وبا این کیفیت میپسندد . [ جمعه 92/6/1 ] [ 5:57 عصر ] [ م حجت ]
تنها بانویی که در قرآن ، به نام از او یاد شده است ؛آن هم نه یک بار ودو بار که 31 بار ،مریم است . لغتی عبری که چهار معنی برای آن وجود دارد . 1-عابده 2- قدیسه 3- منقطع شده از خلق وپیوسته به خدا 4-زنی که سر صحبت زنانه ندارد واهل حرفهای بی ارزش نیست. ومریم به هر چهار معنا مریم است .طوبی لها [ سه شنبه 92/5/29 ] [ 5:29 عصر ] [ م حجت ]
مرحله انتقال همیشه برای بشر مرحله ای دشورا است .انتقال به مکان جدید ،شغل جدید، وحال جدید آدمی را نگران میکند . قرآن پس از ذکر خصوصیات یحیی نگرانی او برای هر سه مرحله را رفع میکند . سلام براو روزی که متولد شد ،روزیکه از دنیا میرود وروزی که زنده شده ومبعوث میشود . سلام از نام های خداست .سلام رمز امنیت وعافیت است . وبنده خوب خدا یحیی در هر سه این مراحل دشوار در امنیت خداوندی قرار دارد . طوبی له وحسن ماب [ دوشنبه 92/5/28 ] [ 10:14 صبح ] [ م حجت ]
خداوند در سوره مبارکه مریم از یحیی میگوید وبرای او خصوصیاتی ذکر میکند که جالب توجه است . ابتدا سخن از نبوت او درسنین کودکی ونوجوانی است .به او خطاب میکند کتاب را با قوت بگیر . این درسی برای ما درتمامی مراحل زندگیست که هر چه می کنیم با جد وجهد واراده قوی وهمت عالی همراه باشد .در درس،درتزکیه وتهذیب ،کار و....وهمه صحنه های زندگی . 1-اولین ویژگی یحیی شور ودلدلگی وشیدایی وغرق شدن درجذبه محبت الهی است .(وحنانامن لدنا) 2-او بنده ای پاک وطاهر است .(وزکاه) 3- این پاکی نیاز به مراقبت دارد.یحیی برای حفظ این تزکیه باید تقوی ومراقبت دائم داشته باشد.(وکان تقیا) 4-پس از بیان رابطه او با خدا نوبت به نوع رابطه اش بابندگان خدا میرسد وازمیان این بندگان محق ترین آنها والدین هستند که یحیی به آنها نیکی میکند .(وبرا بوالدیه) یحیی از دو صفت بد نیز به دور است : 1- او جبار نیست .جبارکسی است که حقی برای دیگران قائل نیست واین فکر انسان را متکبر وخودخواه میکند ویحیی چنین نیست . 2-او عصی نیست .او اهل عصیان وطغیان وتجاوز به احدی نیست . [ یکشنبه 92/5/27 ] [ 5:47 عصر ] [ م حجت ]
|
|
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian skin ] |