نگاه هشتم |
دستی بلند می شود این نوحه ها کم است [ سه شنبه 89/9/23 ] [ 7:1 عصر ] [ م حجت ]
[ دوشنبه 89/9/22 ] [ 6:29 عصر ] [ م حجت ]
درمورد عوامل انحراف جامعه، ایشان سه عامل "تبلیغ" ، "تطمیع" و "تهدید" را عوامل اساسی انحراف جوامع معرفی میکند که در زمان معاویه، مقدمات شکل گیری واقعه عاشورا را فراهم میکردند. وی راجع به عامل تبلیغ میگوید: عامل اول تبلیغات است که همه سیاستمداران سعی میکنند به وسیله آن، افکار مردم را عوض کنند و به جهتی که میخواهند سوق دهند. از آن جا که فرهنگها و جوامع فرق میکنند، کیفیت به کار گرفتن عوامل تبلیغاتی نیز فرق میکند. آن روز عوامل تبلیغاتی در درون جامعه اسلامی مسأله اومانیسم، پلورالیسم یا حقوق بشر امروزی نبود، کسی به این حرفها گوش نمیداد، اسلام حاکم بود. مردم به پیغمبر صلی الله علیه و آله و خدا معتقد بودند، قرائتهای گوناگون از دین و حرفهایی از این قبیل هم خریدار نداشت. ولی عوامل دیگری بود که میتوانستند در تبلیغات از آنها استفاده کنند. از جمله ابزار تبلیغاتی مورد استفاده در آن زمان، هنر و ادب، به ویژه شعر بود. شعر در میان اعراب آن عصر جایگاه بسیار مهمی داشت [...] اما بین کسانی که به اسلام بیشتر گرایش داشتند آنچه برای آنها معتبر بود، قرآن و حدیث بود. لذا معاویه سعی میکرد کسانی را تقویت و تشویق کند که حدیث بسازند. ابوهریره یکی از حدیثسازان معروف است که خود علمای اهل تسنن درباره او کتابها نوشتهاند [...] لذا معاویه بخصوص سه دسته قراء، شاعران و محدثان، را به کار میگرفت تا دستگاه تبلیغات منسجم و همه جانبهای را به نفع خود به راه اندازد. درمورد عامل تطمیع نیز بیان میکند: عدهای را با استفاده از ابزار شعر، حدیث و قرآن فریب میداد، اما همه تحت تأثیر این تبلیغات نبودند. روسای قبیلهها را بیشتر از راه تطمیع دادن پست و مقام، هدایا، جوایز سنگین و کیسههای طلا فریب میداد و آنها را مجذوب خود میکرد.[...] هنگامی که برای رئیس قبیلهای سکههای طلا را میفرستاد، کمتر کسی بود که در برابر آن سکههای طلا خاضع نشود. معاویه روسای قبایل را به این وسیله میخرید. آیتالله مصباح در مورد عامل تهدید میگوید: و بالاخره سایر مردم جامعه را هم با تهدید، مطیع خود میکرد. کسانی که مخالفت میکردند، به محض این که به معاویه بد میگفتند و انتقاد میکردند، فوراً جلب میشدند، آنان را کتک میزدند، زندانی میکردند، و در نهایت میکشتند. معاویه خیلی راحت با این سه عامل «تبلیغ» به وسیله شعرا، محدثین و قراء، و عامل «تطمیع» نسبت به روسای قبایل و اشخاص سرشناس، و عامل «تهدید» نسبت به سایر مردم، و به کارگیری این ابزارها جامعه را به سوی اهداف شیطانی خود منحرف کرد. ادامه دارد [ یکشنبه 89/9/21 ] [ 2:34 عصر ] [ م حجت ]
[ شنبه 89/9/20 ] [ 8:55 عصر ] [ م حجت ]
در زیارتی که در نیمه رجب خوانده شود، میخوانیم: السلام علی الارواح المنیخة بقبر ابیعبدالله الحسین (ع)، این جمله خوصیات زیادی را بیان میکند؛ اما درک آن از عهده من و شما خارج است؛ ولی میتوان اشاره کرد که میگوید؛ سلام بر ارواحی که به قبر ابیعبدالله حسین (ع) نزول کردند. جایگاه اصلی این ارواح دل اباعبدالله است. در ادامه زیارت آمده؛ السلام علیکم یا طاهرین من الدّنس، سلام بر شما، ای کسلنیکه که از هر پاکی، پاک بودید. این وصف بالایی است. السلام علیکم یا مهدیون، سلام بر شما ای هدایت شدههای خاص خدا، السلام علیکم یا ابرارالله؛ سلام بر شما نیکویان الهی. السلام علیکم و علی الملائکة الحافین بقبورکم، سلام برخود شما و بر آن ملائکه که اطراف قبر شما هستند. در زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) در شبهای قدر، وقتی زیارت حضرت تمام میشود، رو به شهدا میشود که اینگونه خطاب میشوند؛ السلام علیکم ایّها الصدیقون، صدیق در لسان قرآن و ائمه (ع) معنایی دارد که ما نمیتوانیم آن را تصور کنیم. السلام علیکم ایها الشهداء و الصابرون، اشهد انّکم جاهدتم فیسبیلالله؛ شهادت میدهم شما در راه خدا به جهاد پرداختند و صبرتم علی الاذی فی جنبالله، و بر هر ظلم و اذیتی در جنبالله فیالله صبر کردید. و نصحتملله و لرسوله؛ و موعظه کردید برای خدا و رسول (ص). حتی اتیکم الیقین؛ تا اینکه به یقین رسیدید. این منزلت بالایی است و این جمله را معمولاً در زیارت ائمه (ع) میخوانیم؛ اما در اینجا خطاب به شهدای کربلا است. در همین زیارت شبهای قدر، خاصه در خصوص حضرت ابوالفضل (ع) هم همین موضوع است. درادامه زیارت میخوانیم: اشهد انک قد جاهدت و نصحت و صبرت حتی اتیک الیقین، من شهادت میدهم تو مجاهدت کردی، نصیحت کردی، صبر کردی تا به یقین رسیدی. در زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) در عید فطر و قربان هم این جمله را در خصوص شهدا میبینیم. السلام علیکم ایها الذّابوّن عن توحیدالله، سلام بر شما ای کسانیکه از توحید دفاع کردید. و در زیارت نامهها هم این جملهها خوانده میشود که السلام علکیم یا اولیاءالله که اولیاءالله مرتبه بالایی دارد. شهدای کربلا افرادی برگزیده بودند که حتی ابنعباسها به آن نرسیدند اما حربنیزید به آن دست یافت. [ جمعه 89/9/19 ] [ 12:41 عصر ] [ م حجت ]
|
|
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian skin ] |