نگاه هشتم |
زمینه های اجتماعی انحراف جامعه در حادثه عاشورا 1- سطح فرهنگی جامعه :گرچه چند دهه از پیشرفت اسلام میگذشت اما سطح نازل فرهنگی جامعه مشهود بودارتقا فرهنگی جامعه چیزی نیست که به این سادگی وسرعت از مدینه تا شام گسترش یابد تربیت همه با فرهنگ اسلامی کار ساده ای نیست مخصوصا وقتی حکومت دست معاویه باشد واین یکی از زمینه هایی بود که معاویه روی آن حساب میکرد 2- روح زندگی قبیله ای : که اقتضا میکرد وقتی رییس قبیله در کاری پیشقدم شد همه به راحتی دنبال او باشند اگر رییس قبیله به پیامب ایمان آورد همه تابع او شدند واگر مرتد شد همه دنبال او بودند ومعاویه از این روحیه خوب بهره برداری کرد 3- ضعف ایمان :این ضعف به ویژه در شام که مردم فاقد مربیان دینی بودند بیشتر مشهود بود حتی در مدینه که هنوز مدت کوتاهی از جریان غدیر نگذشته که مردم همه چیز را فراموش کردند و... چه رسد به شام که داستانهای متعدد در جهالتشان شنیده ایم ادامه دارد – از کتاب آذرخشی از آسمان کربلا استاد مصباح یزدی [ جمعه 87/11/4 ] [ 7:25 عصر ] [ م حجت ]
از زمین تا آسمان آه است میدانی چرا؟ یک قیامت گریه در راه است میدانی چرا؟ برسر هر نیزه خورشیدیست یک ماه تمام برسر هر نیزه یک ماه است میدانی چرا ؟ اشهد ان لا ...شهادت اشهد ان لا ....شهید محشر ا...ا...است میدانی چرا ؟ یک بغل باران الله صمد آورده ام نوبهار قل هو الله است میدانی چرا؟ راه عقل از آن طرف راه جنون از این طرف راه اگر راه است این راه است میدانی چرا ؟ از رگ گردن بیا بگذر که او نزدیک توست فرصت دیدار کوتاه است میدانی چرا ؟ از کجا معلوم شاید ناگهانت برگزید انتخاب عشق ناگاه است میدانی چرا از محرم دم به دم هر چند ماتم میچکد باز اما بهترین ماه است میدانی چرا ؟ علیرضا قزوه [ سه شنبه 87/11/1 ] [ 8:14 صبح ] [ م حجت ]
نقش حدیث سازان در حادثه کربلا وجود منتقدانی که کارشان جعل حدیث بود از عوامل زمینه ساز حادثه عاشوراست آنان که به نفع دستگاه حکومت حدیث جعل میکردند نه فقط قیام امام را نا مشروع جلوه دادند بلکه عوام را هم دنبال خود کشیده وبه جنگ علیه امام تحریک میکردند فضای مسموم کوفه نیز این نغمه ها را پذیرفت ولذاست که همه در جنگ با امام مشارکت کردند حمد بن عبدالرحمان میگوید :نزد بشیر بن عمرو انصاری رفتم او میگفت :مخالفان یزید میگویند یزید بهترین فرد برای حکومت نیست ومن هم اینرا قبول دارم امام اگر رهبری یزید پذیرفته شود از اختلاف بهتر است ! زیرا از پیامبر (ص) شنیدم که فرمود :"از ناحیه جماعت چیزی غیر از خیر نصیبتان نمیشود "!!! یعنی اگر جامعه یزید را علیرغم همه فسادهایش پذیرفت خیر است وکسی نباید مخالفتی کند ! [ جمعه 87/10/27 ] [ 8:42 عصر ] [ م حجت ]
3-حصین بن نمیر از خواص لشکر ابن زیاد،فرمانده تیراندازانومخالف سرسخت شیعه بود ودر سرکوبی نهضت توابین هم شرکت داشت و3 سال بعد به دست ابراهیم اشتر کشته شد 4-شبث بن ربعی از خواص کوفه ودعوت کنندگان امام حسین بود که برایشان نامه نوشت ! اما روز عاشورا یکی از نیروهای تیرانداز لشکر عمر سعد شد ! او از چهره های متلون تاریخ بود وپس از عاشورا به شکرانه قتل امام حسین مسجدی در کوفه تجدید بنا کرد !!! او بعد از چندی همراه مختار به خونخواهی امام پرداخت ورییس پلیس مختار شد ! او در کشتن مختار هم حضور داشت ! عدم ترس از خدا ودنیا پرستی اینان بود که سیر تاریخ را منحرف کرده وعوام را از گرد مسلم پراکنده کرد وانها را در برابر فرزندان رسول مکرم اسلام قرار داد مقام معظم رهبری فرمودند :اگر امثال شبث بن ربعی در یک لحظه حساس از خدا می ترسیدند به جای اینکه از ابن زیاد بترسند تاریخ عوض میشى اما انها امدند تاریخ را عوض کردند عوام متفرق شدند راستی ماخداترسیم ؟؟ [ چهارشنبه 87/10/25 ] [ 8:12 عصر ] [ م حجت ]
2-عمر بن سعد پسر سعد بن وقاص از سرداران صدر اسلام بود قبل از حادثه کربلا ابن زیاد فرمانروایی ری را به او داده بود اما وقتی از رسیدن امام حسین به عراق مطلع شد اورا طلبید وخواست قبل از رفتن به ری به کربلا رفته وبا حسین بجنگد وسپس به ری برود وگرنه از ولایت ری خبری نیست! اودر پذیرش این کار مردد شد اما دنیاپرستی وجاه طلبی اورا به کربلا کشاند هرچه امام تلاش کرد اورا منصرف کند نپذیرفت تااینکه در هنگامه آتش وخون اولین تیر را خودش به سوی لشکر امام روانه کرد او امام را میشناخت از امام علی (ع) شنیده بود که :"وای برتو عمر سعد! چگونه خواهی بود در روزی که بین جنت ونار مخیر شوی وتو جهنم را برگزینی ؟" راستی آیا جاه طلبی ،دنیا طلبی ،حرص وآز وعافیت طلبی در مانیست ؟ نکند فردا در برابر حسین زمان ماهم شریح قاضی وعمر سعد شویم !!؟؟ [ دوشنبه 87/10/23 ] [ 9:27 عصر ] [ م حجت ]
|
|
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian skin ] |