نگاه هشتم |
جزء یازدهم 21 یونس: قل الله اسرع مکرا در برابر مکر شما خدا مکری سریعتر دارد در موارد دیگری از قرآن نیز ،خدا را بهترین مکر کنندگان معرفی میکند . باید دید مراد از مکر چیست ؟ صاحب تفسیر نمونه مکر را هرگونه چاره اندیشی که توام با پنهان کاری باشد میداند ولذا هم در مورد بندگان صدق پیدا میکند وهم خدا . مکر همان مجازاتهای خداست که بعضا در نهایت اختفا وبدون هیچ مقدمه وبا سرعت هر چه تمامتر انجام میگیرد ومعلوم است خدایی که از همه توناتر است نقشه های قوتری هم خواهد داشت یادمان باشد یکا از گناهان کبیره "امن از مکر الهی " است یعنی برای خود ایمنی از این عذابهای پنهانی فرض کرده ومراقب ان نباشیم ! هوشیار باشیم که با خطای خود موجبات مکر وغافلگیری الهی را فراهم نکنیم ! [ سه شنبه 88/6/10 ] [ 11:18 صبح ] [ م حجت ]
جزءدهم در قرائت این جزء به سه ویژگی منافقین برخورد میکنیم که در برخی افراد مومن هم ظهور دارد واین هشداریست که نکند منافق باشیم وخود را اهل ایمان بدانیم ! 1-ولا یاتون الصلوه الا وهم کسالی ولا ینفقون الا وهم کارهون نماز را با کسالت بجا می آورند 2-ولا ینفقون الا وهم کارهون وبا کراهت انفاق میکنند 3- یامرون بالمنکروینهون عن المعروف امر به منکرات ونهی از معروف میکنند آیا ما نماز را با کسالت بجا می اوریم یا نشاط ولذت ؟ ایا پس از ادای نماز به ارامش وحظ معنوی میرسیم یا از ادای تکلیفی سخت "راحت" میشویم ؟ آیا همچون مولایمان علی (ع) با رغبت از مال وهمه نعمتهای الهی انفاق میکنیم ؟ یا مال را حاصل دسترنج خویش دانسته واز بخشش آن کراهت داریم ؟ آیا دل به معروف بسته واز منکر بیزاریم یا اگر شرایط جامعه گرایش به منکر داشت از باب "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو " با منکرات همراه میشویم ودست از معروف میشوییم ؟ بسیارند خانواده هایی که فرزندان خود را بخاطر ترس از تمسخر مردم از انجام معروف باز داشته وبه منکرات وادار میکنند ! راستی ما منافق نیستیم ؟ !
[ دوشنبه 88/6/9 ] [ 4:55 عصر ] [ م حجت ]
جزء نهم 24 انفال : یا ایها الذین امنوا استجیبو ا لله وللرسول اذا دعاکم لما یحییکم ای اهل ایمان دعوت خدا ورسول را اجابت کنید وقتی شما را به چیزی میخوانند که حیات شما در آن است . این تعبیر کوتاهترین وجامع ترین تعابیر در باره اسلام است دعوتی "حیات بخش " یعنی مردم قبل از این دعوت مرده بودند وحیات نداشتند ؟ معلوم میشود گاهی افراد زندگی نباتی دارند اما به نظر قران زنده نیستند !این حیات ،حیات عقلانی ،انسانی ، معنوی است ولابد هرچه اطاعت وگرایش ما به تعالیم این دین بیشتر باشد زنده تر وبه حیات واقعی نزدیکتریم جادارد خود را ارزیابی کنیم ومیزان حیات خویش را بسنجیم راستی ما زنده ایم ؟ ! [ یکشنبه 88/6/8 ] [ 5:16 عصر ] [ م حجت ]
جزء هشتم 160 انعام: من جاء بالحسنه فله عشر امثالها ومن جاء بالسیئه فلا یجزی الا مثلها هرکس حسنه ای را با خود بیاورد 10 برابر پاداش دارد وهر کس سیئه ای را با خود بیاورد جز به اندازه آن جزا نمیشود نکات: 1- آیه بیانگر رحمت واسعه خداست که علیرغم ارسال رسل و اعطای عقل به بشر واتمام حجت باز هم به او فرصت میدهد در برابر هر کار بد تنها یک گناه ،ودر برابر انجام خیرات پاداشی ده برابر میدهد 2- ظاهرا این حداقل پاداش در برابر خیرات است چرا که در برخی موارد سخن از" چند ین برابر " و"اجر بی حساب " (اضعافا مضاعفه –اجر بغیر حساب) 3- "جاء ب " معنی آوردن دارد هرکس حسنه ای با خود بیاورد .. شاید آیه اشاره به انبوه کارهای خوبی دارد که از ما سر میزند وهمین جا مدفون میشود !قران صدقه هایی را که با منت همراه میشود را باطل اعلام کرد (لا تبطلو صدقاتکم بالمن والاذی) ،کارهایی که برای ریا انجام میشود ، وکارهایی که با انجام پاره ای گناهان به تعبیر قرآن " حبط " وتباه میشود وبا خود نمیبریمشان !واز سویی گناهانی که پس از توبه یا کمک به دیگران یا حسنات از بین رفته وبا خود نمیبریمشان !(ان الحسنات یذهبن السیئات) [ شنبه 88/6/7 ] [ 4:55 عصر ] [ م حجت ]
جزء هفتم انعام 108- ولا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبو الله عدوا بغیر علم در این ایه خدا وند از اهل ایمان میخواهد از " دشنام دادن " به بتها ومعبودهای مشرکان پرهیز کنند زیرا این عمل سبب میشود که انها هم نسبت به ساحت قدس خدا همین کار را از روی ظلم وستم انجام دهند ظاهرا برخی از مومنین بر اثر ناراحتی شدید ،بتها را به باد ناسزا میگرفتند که قران میخواهد "اصول ادب ونزاکت "را حتی در برابر باطل حفظ کنند چراکه با دشنام وناسزا نمیتوان کسی را از راه باطل برگرداند حتی چه بسا موجبات لجاجت انها را هم فراهم کند واصلا برای کسانی که منطق دارند دشنام معنا ندارد امام علی (ع) وقتی برخی از اصحابش که د ر جنگ صفین یاران معاویه را دشنام میدادند فرمود : من خوش ندارم شما فحاش باشید .اگر به جای اینکار اعمال انها را برشمرید وحالات انها را تذکر دهید به حق وراستی نزدیکتر است وبرای اتمام حجت بهتر شیعیان علی (ع)! بیندیشید که وقتی مولای ما دشنام دادن در برابر دشمن ودر جنگ را بر ما نمی پسندد در برابر نسبتهای ناروا وفحاشی وعدم رعایت ادب ونزاکت در برابر یک دیگر چگونه خواهد بود ؟؟!!
برگرفته از تفسیر نمونه جلد 5 [ جمعه 88/6/6 ] [ 5:29 عصر ] [ م حجت ]
|
|
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian skin ] |