سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه هشتم

   
فرازهای فروزان زیارت عاشورا نمایانگر آموزه های زرّین از تأثیر نسل در دو سوی سپاه کفر و حق است. در این عبارات به خوبی از عوامل تربیتی:
  
الف. خانواده؛ یعنی پدر و مادر
  
ب. محیط تعلیم و تربیت و مربّی
  
ج. تأثیر محیط اجتماعی و فرهنگ عمومی
   
به عنوان زمینه ساز ساخت و پرداخت شخصیّت افراد آگاه می شویم و گستره این تعامل را نه در زندگی محدود چندین ساله، بلکه در افقی بی کران و نامحدود تا روز رستاخیز می توان مشاهده کرد. حال با هم این عبارات عبرت آموز و پدیده های تلخ و شیرین هریک را از نظر می گذرانیم.
  
نخست به جلوه های جاودان شخصیّت امام حسین علیه السلام می پردازیم:
  
1. السّلام علیک یا ابا عبداللّه
  
2. السّلام علیک یابن رسول اللّه
  
3. السّلام علیک یابن امیرالمؤمنین و ابن سیّد الوصیّین
   
4. السّلام علیک یابن فاطمة سیّدة نساء العالمین
  
5. السّلام علیک یا ثاراللّه و ابن ثاره والوتر الموتور
  
  
در بخش های دیگر زیارت عاشورا، آل زیاد، آل مروان و همه فرزندان امیّه، عبیداللّه پسر مرجانه و عمر پسر سعد بن ابی وقّاص را لعن می کنیم و می گوییم:
   
«لعن اللّه آل زیاد و آل مروان و لعن اللّه بن امیّة قاطبة و لعن اللّه ابن مرجانة و لعن اللّه عمر بن سعد...».
  
در فراز دیگر این زیارت می خوانیم:
  
 
پروردگارا! همانا این روز، روزی است که تبرّک جستند به این روز بنی امیه و فرزند هند جگرخوار، آن یزید ملعون فرزند ملعون بر زبان تو و بر زبان پیامبرت در هرجا و هر موقف و هر منزل که در آن، پیامبرت توقف داشت ـ که درود خدا بر او باد.ـ خدایا! لعنت فرست بر ابوسفیان و معاویه و یزید فرزند معاویه؛ بر آنان باد از طرف تو لعنت ابدی و جاوید و همیشگی. و این روزی است که آل زیاد و آل مروان شادی می کنند در این روز به خاطر کشتن [امام [حسین که درودهای خدا بر او باد؛ خدایا! لعن و نفرین و عذابت را بر آنان چند برابر کن.
  
در این دو بخش از زیارت با توجّه به واژه های «بنو»، «ابن» و «آل» عامل نخست و بسیار مهم و تأثیر گذار شخصیت افراد، یعنی دامان پدر و مادر و کانون خانه و خانواده ترسیم شده است و چهره زشت و ناپسند افراد منفی و منفور کربلا از این بُعد شخصیّتی نمایان گشته است.


[ چهارشنبه 91/9/15 ] [ 6:9 عصر ] [ م حجت ]
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب