سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه هشتم

یکی از آفتها یعزاداری ترسیم چهره ای ذلیلانه از امام حسین است .

حسین بن على علیه السلام ، مظهر عزّت الهى و عاشورا ، جلوه گاه حماسه و عزّت حسینى ، و شعار دشمن شکن «هَیهاتَ مِنّا الذّلة!» ، میراث گران بهاى اوست .

در منابع معتبر ،گزارش شده که امام حسین علیه السلام ، ضمن سخنرانى حماسى اى در روز عاشورا ، خطاب به سپاه دشمن فرمود : 

ألا وإنَّ الدَّعِىَّ ابنَ الدَّعِىِّ قَد رَکَزَ بَینَ اثنَتَینِ ، بَینَ السَّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ ، وَ هَیهاتَ مِنّا الذِّلَّةُ ! یَأبَى اللّه ُ لَنا ذلِکَ و رَسولُهُ وَ المُؤمِنونَ ، وَ حُجورٌ طابَت ، وَ حُجورٌ طَهُرَت ، وَ اُنوفٌ حَمِیَّةٌ وَ نُفوسٌ أبِیَّةٌ ، مِن أن تُؤثَرَ طاعَةُ اللِّئامِ عَلى مَصارِعِ الکِرامِ .  هان ! بى نَسَبِ پسر بى نَسَب،

مرا میان دو چیز ، قرار داده است : بین شمشیر و خوارى . خوارى ، از ما دور است و خداوند ، آن را براى ما نمى پذیرد ، و نیز پیامبرش و مؤمنان و دامن هایى پاک و پاکیزه و جان هایى عزّتمند و نَفْس هایى خوددار که اطاعت از فرومایگان را بر مرگى کریمانه ، مقدّم نمى دارند . 

بنا بر این ، هر گزارشى از تاریخ عاشورا که حاکى از پذیرش ذلّت توسّط امام حسین علیه السلام باشد ، دروغ بوده و ساخته و پرداخته دشمنان اوست ؛

مانند این گزارش که امام علیه السلام فرموده : إختاروا مِنّى خِصالاً ثَلاثا : إمّا أن أرجِعَ إلَى المَکانِ الَّذى أقبَلتُ مِنهُ ، وَ إمّا أن أضَعَ یَدى فى یَدِ یَزیدَ بنِ مُعاوِیَةَ ، فَیَرى فیما بَینى وَ بَینَهُ رَأیَهُ ، وَ إمّا أن تُسَیِّرونى إلى أىِّ ثَغرٍ مِن ثُغورِ المُسلِمینَ شِئتُم ، فَأَکونَ رَجُلاً مِن أهلِهِ ، لى ما لَهُم ، وَ عَلَىَّ ما عَلَیهِم .

یکى از این سه [پیشنهاد من] را بپذیرید: یا به همان جایى که از آن آمده ام ، باز گردم، یا دستم را در دستِ یزید بن معاویه بگذارم و او میان من و خود ، حکم کند، یا مرا به هر یک از مرزهاى مسلمانان که مى خواهید ، بفرستید و من هم مانند یکى از ساکنان آن جا شوم ، با همان وظایف و حقوق. 

یا طلب آب کردن امام علیه السلام از شمر ملعون، هنگامى که مى خواست ایشان را به قتل برساند که در نور العین ، به امام علیه السلام نسبت داده شده و آمده است :ذا و لا بدّ من قتلى فَاسقنى شربة ماءٍ . فقال : هیهات أن تذوق الماء بل تذوق الموت غصّة بعد غصّة و جرعة بعد جرعة . [حسین علیه السلام فرمود :] «حال که مرا مى کُشى، پس جرعه اى آب به من بده» . شمر گفت : هرگز قطره اى آب نخواهى چشید ؛ بلکه مرگ را به صورت گلوگیر و جرعه جرعه، خواهى چشید! 

این گونه گزارش ها ، علاوه بر این که با مُحکمات تاریخِ عاشورا و موضعگیرى هاى امام علیه السلام در طول زندگى افتخارآمیز او  منافات دارد ، با اصول باورهاى شیعه در باره جایگاه والاى خاندان پیامبر خدا صلى الله علیه و آله نیز مخالفت دارد

و بر این اساس ، یکى از آفات مجالس عزادارى سیّد الشهدا علیه السلام ، مرثیه سرایىِ ذلّت آمیز براى آن امام است .

از این رو ، بر ذاکران مخلص اهل بیت علیهم السلام فرض است که از بیان هر سخن و تعبیرى که حاکى از اظهار ذلّت یا عجز آن بزرگوار و خانواده ایشان در حادثه عاشورا باشد ، جدّا اجتناب کنند .


[ یکشنبه 92/10/1 ] [ 4:43 عصر ] [ م حجت ]
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب