سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه هشتم

واسبقو الخیرات

 

گرچه در روایات شتاب وعجله نکوهش شده اما در انجام امور خیر سفارش به سرعت وشتاب بسیار شده است در یک جا فرمود وسارعوا الی  مغفره من ربکم که فرمان شتاب گرفتن در حرکت به سوی آمرزش الهی است ودر این بالاتر از شتاب فرمان مسابقه دادن در امور خیر است

 

راستی به خود بازگردیم که انگیزه انجام امور خیر در ما آنقدر هست که حرص وولع مسابقه را در ما ایجاد کند ؟یا از اینکه دیگران خیری را انجام داده از گردن ما ساقط شد خوشحال هم میشویم  ؟!

 

از سوی دیگر امروز مسابق زندگی ما در چه اموریست ؟ در انجام خیرات یا مسابقه مسایل مادی وتجملات زندگی ؟

 

                                        بهوش ! که مبادا قرآن خواندنمان بی تامل باشد !

 


[ پنج شنبه 88/6/5 ] [ 10:18 صبح ] [ م حجت ]

[ چهارشنبه 88/6/4 ] [ 5:2 عصر ] [ م حجت ]

جز، پنجم

الرجال قوامون علی النسا ء بما فضل الله بعضهم علی بعض وبما انفقو من اموالهم

آیه بر خلاف تصور برخی تسلط وبرتری مردان را بیان نمیکند کلمه قوام از قوم وقوام به معنی پابرجایی وایستادگی است

قائم: کسی که میتواند روی پای خویش بایستد

قوام : کسی که علاوه بر ایستادن خویش دیگری را هم میتواند بایستاند که اگر با هزینه مالی همراه است البته نه از جیب خودش " قیم " است واگر از جیب خویش است "قیوم " است که قیوم تنها صفت خداست

مردان مسئولیت امنیت وتامین اقتصادی زنان را بر عهده دارند لذا قوام هستند در واقع آیه بیانگر وظایف مرد در برابر زن است نه برتری آنان بر یکدیگر در ادمه فرمود بما فضل الله که به  بهره مندی مردان از نیروی  جسمی بیشتر اشاره دارد (تامین امنیت ) وبما انفقوا (تامین اقتصاد )

                                                                        بر گرفته از مباحث تفسیری استاد انصاری


[ چهارشنبه 88/6/4 ] [ 4:42 عصر ] [ م حجت ]

جزء چهارم

 

یا ایها الذین آمنو اتقوالله حق تقاته ولاتموتن وانتم مسلمون

نکته اول اینکه در شش مورد قرآن از عبارت " حق " اینگونه استفاده میکند "حق تلاوته" حق قدره "

" حق جهاده "و...

که منظورادای کامل یک چیز است دستوری جامعتر از تقوی در قرآن وجود ندارد قریب 50 اثر در قرآن برای تقوی هست که در واقع همان نیروی کنترل خویشتن است  که دراینجا سفارش به تقوی با تمام شرایط  آن است که تقوایی است که تمام جان انسان را فراگیرد ومنحصر در ظاهر نباشد

نکته دوم اینکه استمرار وحفظ هر چیز از کسب وبدست آوردن آن دشوارتر است لذا به اهل ایمان خطاب میکنید :جز در حال مسلمانی نمیرید ! یعنی این هنر وتوانایی را داشته باشید که اسلام خویش را تا پایان عمر وهنگام جان دادن حفظ کنید وگرفتار سوء عاقبت نشوید


[ چهارشنبه 88/6/4 ] [ 4:41 عصر ] [ م حجت ]

جزءسوم

ولیس الذکر کالانثی وانی سمیتها مریم

ذکر به معنی فولاد یا آهن آب دیده است وانثی آهنی که فرسایش دارد وضربه پذیر وقابل انعطاف است

مادر مریم (س) که او را نذر مسجد کرده وقتی با تولد " دختر " برخلاف تصورش مواجه میشود میگوید "من دختر بدنیا آوردم !

جواب قرآن اینست که خدا علم به جنسیت فرزندت دارد واورا تسلی میدهد که "پسر مانند دختر نیست "! ونفرمود دختر مانند پسر نیست

یعنی این دختر جوهری دارد که هیچ پسری به پای او نمیرسد !

سپس از نامگذاری او به "مریم " خبر میدهد مریم بانوی عابده وقدیسه است یعنی حال که خدمتکار مسجد نشد بانوی عابده خواهد شد وتو به هدفت میرسی . در واژه مریم  این مفهوم هم هست که زنی است که همت مردانه دارد !


[ دوشنبه 88/6/2 ] [ 11:23 صبح ] [ م حجت ]
<   <<   6   7      >
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب