سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه هشتم

دهه اول ماه ذیحجه از ایامی است که خیلی نسبت به آن از نظر ارزشی در روایات تأکید شده است و حتی آن را با ماه مبارک رمضان مقایسه کرده اند.
 
در آیه شریفه ای از قرآن می خوانیم؛ «واذکروا الله فی ایام معدودات» می گویند؛ ایام معدودات، دهه اول ماه ذیحجه است که در این ایام زیاد ذکر خدا کنید و ما در روایات داریم از پیغمبر اکرم(ص) به تعبیرات مختلف که به بعضی از آنها اشاره می کنم.
 
 در روایتی از رسول الله(ص) «مَا مِنْ أَیَّامٍ أَزْکَی عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَی وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ خَیْرٍ فِی عَشْرِ الْأَضْحَی» هیچ ایامی پاکیزه تر و بزرگ تر از نظر اجر در ربط با عمل از دهه اضحی نیست که همین دهه اول ذیحجه است. قیل و لا الجهاد فی سبیل الله؟ عرض شد به حضرت که حتی نسبت به جهاد در راه خدا؟ قال(ص): «و لا الجهاد فی سبیل الله الا رجل خرج بنفسه و ماله ثمّ لم یرجع من ذلک بشیء» یعنی ارزش اعمالی که انسان در این دهه انجام می دهد از جهاد فی سبیل الله هم بیشتر است، مگر اینکه کسی مال و جان و همه چیزش را در جهاد فی سبیل الله ببرد و هیچ چیزش هم برنگردد، نه مالش و نه جانش ... مگر یک چنین کسی؛ اینها همه اش گویای ارزش این ایام است. یا در یک روایت دیگری باز از پیغمبر اکرم نقل شده که «مَا مِنْ أَیَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَیَّامِ الْعَشْر».
 
 دوستان قدر بدانند و بهره گیری کنید از همین ایام؛ و نباید ما غفلت داشته باشیم از این سنخ امور و باید انسان فرصت طلب باشد و به تعبیر علی(ع) «اغتنموا الفرص» فرصت ها را غنیمت بشمارید.

 این فرصت ها از دست ما می رود و بعد ما حسرت خواهیم خورد. پس در این ایام نسبت به اعمال صالح و آدابی که وارد شده است غفلت نکنیم؛ به خصوص ادعیه ای که وارد شده است که اینها همه جنبه های توحیدی دارد که خودش یک مسأله ای است که اصلاً باید گفت این دهه، دهه توحید است؛ و راجع به حضرت موسی(ع) آمده است که وعده دیدارش با خدا در این دهه بود و در ماه رمضان نبود.

ازسخنان آقا مجتبی تهرانی


[ پنج شنبه 93/7/3 ] [ 4:54 عصر ] [ م حجت ]
درباره وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات وب